Primer van ser les bicicletes i ara són les motos i els patinets elèctrics. Els darrers anys, als carrers de l’Hospitalet de Llobregat hi ha tota mena de vehicles de dues rodes escampats per tot arreu, molts mal aparcats o simplement deixats en qualsevol lloc, sobretot a les voreres. En el cas que ens ocupa en aquest reportatge, es tracta de motocicletes de lloguer compartit o motosharing, en anglès. La iniciativa, que té com a objectiu millorar la mobilitat rodada en el conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona, pot provocar de retruc la reducció de la mobilitat dels vianants a les voreres.
L’estratègia empresarial d’omplir els carrers de motos disponibles “no té en compte que ocupen la via pública i generen un perill per a les persones amb discapacitat física, a més de molèsties per al conjunt de la ciutadania”, protesta Òscar Martínez, expert en Educació Social de la Fundació Pere Tarrés i membre de l’Associació Sumem, organització amb seu a l’Hospitalet que treballa per l’accessibilitat universal i la diversitat funcional. Tampoc no contempla el fet que moltes de les motos d’aquestes empreses es deixen a sobre de les voreres, provocant per a Martínez un “problema d’accessibilitat especialment greu per a les persones amb discapacitat física o mobilitat reduïda”. Antonio Fernández, veí de l’Hospitalet amb discapacitat visual, lamenta que des de fa temps té més dificultats a l’hora de desplaçar-se pels carrers de la seva ciutat per “la presència massiva, indiscriminada i aleatòria de motos i bicis per tot arreu em fa més complicada la circulació per les voreres, que ja és difícil per les nombroses terrasses dels bars”.
Els administradors del perfil de tuiter #NoMobikeLH o @LhMobike, actiu des del 2019 en resposta a la problemàtica semblant provocada per l’ocupació de la via pública per part de les bicicletes compartides Mobike, han compartit amb Districte 7 una reclamació formal del grup municipal d’Esquerra Republicana a l’Ajuntament on es manifesta la protesta “per la invasió de motos elèctriques compartides a la ciutat, especialment al centre i a l’entorn de la plaça d’Europa, i es demana “la retirada de les motos de les voreres perquè ocupen l’espai públic”, al temps que es critica el model de negoci, “consistent en tenir sistemàticament moltes motos mal aparcades al carrer, fàcilment disponibles per als usuaris però que suposen un problema d’accessibilitat i de mobilitat als vianants”. Martínez també denuncia que actualment “cap d’aquestes empreses tenen llicència”.
La resposta administrativa per part del consistori ha estat que “no hi ha tal ‘invasió’ perquè la Guàrdia Urbana ja té coneixement de la situació” i perquè “les voreres on estan estacionades són de gran amplada i no comporten cap problema de pas per als vianants”. Tot i que des de l’Ajuntament asseguren que “la majoria de les motocicletes retirades són d’empreses que ja tenen llicència per operar a la ciutat, com Acciona”, també reconeixen de manera implícita que algunes de les set empreses de motosharing que operen actualment ho fan sense llicència, ja sigui perquè encara la tenen pendent de tramitació, com Ecooltra i Avant, o perquè aquesta ha caducat. Per la seva banda, en alguns casos les empreses, en aquest cas Acciona, localitzen les motos mal aparcades –totes tenen un geolocalitzador, segons informa l’empresa a la seva pàgina web– i les “reubiquen” en els llocs habilitats per a l’aparcament de motocicletes, tal com es pot comprovar en les fotografies que adjunten a les xarxes.
La “facilitat” per operar a l’Hospitalet de Llobregat, segons el conseller delegat i fundador de Gecco, Damien Harris, podria ser una explicació al fet que aquesta i la resta d’empreses de motosharing han triat la segona ciutat catalana amb més habitants. “Des de l’Ajuntament i no ens posen cap problema per començar a operar de manera ràpida”, assegurava Harris el passat mes de novembre, quan van distribuir les primeres 70 motos pels carrers amb més demanda de servei.
El precedent de Mobike, encara sense resoldre
Acciona, la primera empresa de motosharing ubicada a l’Hospitalet, va començar a operar a la ciutat amb un centenar de motocicletes l’1 de març de 2019, només mig any després de la concessió d’una llicència d’un any de prova pilot a Mobike, empresa xinesa de bicicletes compartides o bikesharing. Aquest model de bicicletes compartides, que ja funcionava aleshores a 200 ciutats de tot el món, com París, Londres, Ciutat de Mèxic o Madrid, radica en el fet que no cal un ancoratge a l’hora de deixar-la aparcada i es pot deixar en qualsevol lloc disponible per a la resta de persones usuàries del servei. L’allau de crítiques veïnals contra l’aparcament de bicicletes en qualsevol lloc va contribuir a evitar la pròrroga del contracte, que va caducar el 31 de març de 2020.
Fins i tot es va crear una plataforma ciutadana de protesta, formada per un total de 14 entitats, associacions veïnals i col·lectius de la ciutat, com l’esmentada Sumem o la federació ECOM d’entitats integrada per organitzacions de persones amb discapacitat fisica, que va signar un comunicat on denunciava la situació i demanava la implantació d’ancoratges a la calçada com a una possible solució del conflicte, ara mateix contemplada i prevista per part de l’Ajuntament, que també treurà a concurs públic la llicència. També es va reunir amb la Síndica de Greuges de l’Hospitalet, Merche García, per demanar una resposta al problema d’accessibilitat generat per la massiva presència de bicicletes a les voreres. “La denúncia enregistrada a l’Ajuntament no ha rebut resposta”, es lamenten des de la plataforma dos anys més tard, quan bona part de les bicicletes de l’empresa xinesa no han estat retirades de la via pública i ara “comparteixen” espai a les voreres amb els centenars de motos compartides que, al mateix temps, redueixen espai per als vianants.
Roger Jiménez