12 Barris

A l’Hospitalet hi ha gairebé un miler de pisos buits registrats oficialment

Un total de 364 pisos sense ús són propietat de la SAREB. L’any 2021, es van signar menys de 100 contractes en règim de lloguer social al municipi.
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

El nombre de pisos buits, és a dir, el nombre d’habitatges potencialment disponibles al mercat, però sense cap contracte de lloguer o compra/venda, ha estat sempre un misteri i una demanda constant per part dels moviments socials en defensa de l’habitatge digne. L’objectiu final d’aquesta recerca és demanar a les administracions, ampliar el parc d’habitatge públic en règim de lloguer social, forçant a les entitats bancàries a oferir aquests pisos buits a l’ajuntament corresponent perquè pugui canalitzar-los entre veïnes i veïns demandants amb problemes d’accés al lloguer dins del mercat ordinari. Tal com marca la llei, si un pis és propietat d’un gran tenidor i es comprova que no ha tingut ús durant més de dos anys, la propietat està obligada a la seva cessió per ampliar el parc d’immobles en lloguer social municipal.

A l’Hospitalet de Llobregat, dia a dia, s’estan recopilant aquestes dades. L’Agència de l’Habitatge de Catalunya, en resposta oficial a la pregunta via instància al portal de transparència, ha revelat que consten 934 habitatges buits al municipi de l’Hospitalet. D’aquest, 364 són propietat de la SAREB. Aquest és un registre de caràcter administratiu “on s’han d’inscriure els habitatges adquirits en un procés d’execució hipotecària mitjançant compensació o bé per pagament de deute amb garantia hipotecària, que no disposin d’un contracte que habiliti per a la seva ocupació”, segons explica la mateixa Agència de l’Habitatge de Catalunya.

El parc d’habitatge públic a l’Hospitalet en dades

Però, com és el parc d’habitatge públic a l’Hospitalet? Segons dades oficials, facilitades via expedient d’accés a informació pública, l’Ajuntament de l’Hospitalet disposa de 198 habitatges “en ple domini” i 50 habitatges “en règim d’usdefruit”. Així mateix, a través de la xarxa de mediació del lloguer social, disposa de “372 habitatges amb contracte signat amb propietaris particulars”. Al seu escrit, matisen que “caldrà afegir els habitatges a l’Hospitalet gestionats per l’Agència de l’Habitatge, que són un total de 1.143 habitatges”.

En total: 1.763, menys de 2.000 habitatges públics per a una població de 267.000 residents empadronades. Amb totes aquestes dades, es pot inferir que el parc d’habitatge públic de l’Hospitalet de Llobregat suposa un 1,58% del total del parc d’habitatge a la ciutat (111.225 habitatges a data 31 de desembre de 2021).

Aquesta xifra, juntament amb el miler de pisos buits registrats, contrasta amb el nombre de contractes de lloguer socials signats l’any 2021. En total, no superen el centenar.

Dins del conveni de Mediació del Lloguer Social entre l’Oficina de l’Habitatge local i l’Oficina de l’Habitatge de Catalunya, l’any 2021 es van signar un total de 38 contractes. D’aquests, una desena es van signar, realment, durant 2020, tot i la seva consignació pressupostària l’any 2021. De la mateixa forma, fonts municipals acrediten que durant l’últim any, “han estat atorgats a través de la mesa tècnica d’emergència del fons social d’habitatge un total de 9 habitatges”. En relació amb el Programa Reallotgem de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i del Servei d’Intermediació, la mateixa resposta oficial des de l’Ajuntament, assegura que “han estat gestionats, amb proposta favorable un total de 19 expedients“, sense acreditar un nombre concret de contractes efectuats.

Amb tot, la documentació del conveni de l’Oficina de Mediació Municipal de Lloguer Social, signat entre les dues administracions, recull que durant l’any 2021 es van supervisar un total de 334 contractes de lloguer social, alguns amb data d’inici l’any 2013 o 2014. L’objectiu del Programa de Mediació Municipal de Lloguer Social és impulsar aquest tipus de contractes entre veïnes amb problemes per accedir al mercat de lloguer ordinari i els propietaris (generalment grans tenidors o entitats bancàries). Aquest programa fixa un preu màxim del lloguer, però també demana un mínim d’ingressos a la persona llogatera.

Programa d’inspecció pisos buits

Igualment, fa només unes setmanes, l’Ajuntament de l’Hospitalet va aprovar a la Junta de Govern Local el nou programa d’inspecció de pisos buits, que compta amb cofinançament des de la Generalitat. A la fonamentació jurídica per avalar aquest reglament d’inspecció consta la declaració l’any 2021, per part de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) de “l’Hospitalet de Llobregat com a àrea de demanda d’habitatge forta i acreditada per un termini de 5 anys” en aplicació a l’article 36 de la Llei 18/2007. Això comporta obligacions cap al govern municipal que el reglament descriu com “la necessitat d’executar durant aquest període mesures per tal d’incrementar el parc d’habitatge social al municipi”.

El conveni de cofinançament d’aquestes inspeccions de pisos buits a l’Hospitalet l’any 2022 preveu un total de 80 inspeccions. Des de l’any 2007, l’Ajuntament ha incorporat “50 habitatges al fons d’habitatge de lloguer per polítiques socials en aplicació de l’article 42 de la Llei 18/2007″. Al mateix temps, l’Ajuntament reconeix que “no consta cap habitatge incorporat en aplicació de l’article 7 de la Llei 24/2015″ és a dir, aquest que obliga a la cessió obligatòria d’habitatges” si es constata que l’habitatge d’un gran tenidor ha estat sense ús durant un període de més de dos anys. Igualment, fins ara, cap propietari ha estat sancionat per aquest incompliment de la llei al municipi.

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat