A dos mesos i mig per viure les eleccions municipals, el veïnat de Bellvitge veu com dues obres en dues zones del barri han tallat carrers i zones d’aparcament, dues parts entre edificis, allunyades l’una de l’altra, amb l’objectiu teòric de millorar els espais i modernitzar-los. No obstant, entre part dels veïns i veïnes hi ha discrepàncies, sobretot pel que fa al tema de l’arbrat i les zones verdes.
L’obra de més importància està sent la que modifica l’espai interior situat entre el carrer del Prat i l’avinguda Mare de Déu de Bellvitge, unes tasques que van començar fa tres setmanes. A priori, tenen una durada de deu mesos (superat clarament el període d’eleccions) i afectarà a les zones de passeig i a l’aparcament, que es veurà reduït.
Segons va informar l’ajuntament amb una nota de premsa, aquesta ordenació “redissenya alguns elements, com les jardineres on hi ha plantats arbres i el paviment, que serà de panot amb diverses tonalitats”. A més, segons resa el comunicat, la zona d’aparcament es “redistribueix” per fer-ho més compacte i eficient, i afegiria, sempre segons el que s’ha dit oficialment, una superfície de zona enjardinada amb arbrat. S’haurien de plantar 55 arbres nous i arribar a un total de 1.161 m2.
Segons el Projecte de Renovació i Millora de l’espai, l’arbrat de zona es mantindrà en la seva totalitat, a excepció dels que estan en mal estat i aquells de recent plantació “que no estan degudament alineats”, a banda dels pins ja talats, el que fa pensar a part del veïnat que aquesta eliminació de l’arbrat és deu a un tema estètic més que no pas a l’estat de les espècies en qüestió. A més a més, el projecte també explica que, tenint en compte la “cartografia dels serveis existents”, es possible que arribin a impedir “la col·locació del nou arbrat fins i tot protegint i aïllant aquests serveis”.
Amb tot, la regidoria de Bellvitge tenia una idea diferent a simple vista del que havia de ser, o com a mínim se’ls hi va transmetre. Segons fons de l’AVVIB, l’associació de veïns i veïnes independent de Bellvitge, en les reunions prèvies a l’inici de les obres, des de Direcció de Mobilitat i Via Pública, es va explicar que es procediria a la tala de màxim “6 o 7 arbres” que possiblement estaven malalts, però finalment han estat 12 arbres talats, i a més s’ha fet en hores que, segons ens expliquen, estaven mesurades perquè ningú pogués protestar, com ara a mig matí, quan tothom treballa.
Certament, des de l’AVVIB estan a favor de part del projecte, quedava clar que l’augment de l’arbrat era positiu, doncs tot i que no volen que els arbres actuals siguin eliminats, la balança quedava a favor. No obstant, lamenten que la informació que havien rebut tan ells com la regidoria fos, finalment, diferent a l’execució inicial, la tala del doble d’arbres anunciada. A més a més, sempre segons l’AVVIB, en una darrera reunió, des de la regidoria de Bellvitge es va comentar “que no tenien constància que s’anés a talar cap arbre, a no ser que estigués en unes condicions molt dolentes”.
D’altra banda, a la zona propera al carrer Portugal, de forma paral·lela amb Rambla Marina, fa uns dies que trobem unes obres municipals que tallen, d’una banda, els carrers que arriben a la Travessera Industrial i de l’altra, la zona d’aparcaments propera a l’escola Bernat Metge i al parc de la Portugal. A priori, la idea de l’ajuntament és deixar la zona de forma idèntica a com estava fins ara, amb uns retocs concrets, col·locar dos camins que facilitin el pas de vianants en dies de pluja, endrecin la zona i col·loquin nous bancs. Què passa amb l’arbrat? Segons ens informen fonts properes al consistori, se substituiran els malalts i restaran els que estan en bon estat.
Però aquí trobem discrepàncies entre el veïnat que explica que part de l’arbrat fa temps que està malalt, i era un niu d’espècies invasores, i aquells que lamenten de nou l’eliminació d’una part verda i frondosa per arbres més menuts. D’altra banda, també s’havia especulat l’opció de col·locar gespa i una zona verda més gran, quelcom descartat, pel que sembla, per deixar només la sorra i crear els camins marcats. També s’havia demanat guanyar vorera per tenir més aparcament, també descartat per la impossibilitat de retirar els fanals del carrer.
Des de l’associació de veïns independent de Bellvitge no es té constància de forma exacta de les feines que es volen fer, tot i que persones properes a l’AVVIB sí s’havien reunit mesos enrere amb els veïns i veïnes per traslladar les queixes de la situació d’aquell parc de sorra a l’ajuntament. Se’ls havia comentat que aquestes obres havien de començar abans i han arribat a dos mesos i mig de les eleccions municipals.
En tot cas, queda clar que, com passa en d’altres barris de la ciutat, la polèmica amb l’arbrat segueix ben viva en cada obra i millora que l’Ajuntament fa en parcs, jardins i places, i Bellvitge, malgrat ser un dels barris de l’Hospitalet amb més espai obert i amb un dels parcs més grans, sovint la tensió entre el veïnat i les decisions del consistori en matèria de zones verdes és important i posa en tela de dubte aquestes teòriques millores a la via pública.