12 Barris

Nova presentació del pla per soterrar les vies de l’Hospitalet a tres mesos i mig de les eleccions

L’alcaldessa Núria Marín i la ministra de transports, Raquel Sànchez, han estat les caps de cartell i han volgut ressaltar que ara és ja la definitiva, malgrat no haver entrat en massa detalls
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp

Amb el lema “Ara sí, a L’H comencem la nostra tercera gran transformació urbana”, l’alcaldessa Núria Marín i la ministra de transports i mobilitat del govern espanyol, Raquel Sànchez, han presentat el pla d’integració urbana de rodalies a la ciutat de l’Hospitalet, un pla que segons l’estudi haurà de millorar la circulació i la intermodalitat, que permetrà la connexió amb d’altres transports, la creació d’una nova estació i el soterrament de 5,1 km de vies al pas dels districtes Collblanc-La Torrassa, Florida- Les Planes i Bellvitge-Gornal.

A tres mesos i mig de les eleccions municipals, no s’han volgut perdre la cita els membres de la resta de partits del consistori, com ara ERC, amb el cap de llista i ex PSC Jaume Graells, o Miguel Garcia, de Ciutadans. De fet, Graells, s’ha mostrat crític en tot moment i ho ha volgut deixar palès a les xarxes socials, amb una piulada que atacava directament a les personalitats presents. A banda d’ells, estaven presents a l’acte Manuel Piñar, president de la FAVL’H, Carmen Morro, portaveu de la plataforma L’Hospitalet sense vies, el subdelegat del Govern a Barcelona, Carles Prieto, i la presidenta d’Adif i Adif AV, María Luisa Domínguez. 

D’entrada, tant Núria Marín com Raquel Sànchez han volgut destacar que aquest soterrament servirà per “cosir” la ciutat de l’Hospitalet, permetre deixar d’aïllar els barris de la zona nord i poder connectar-los amb la resta de la ciutat. També han volgut ressaltar diverses vegades que, d’una banda no hi ha cap termini d’inici d’obres, que la licitació encara està pendent i que s’ha de concloure l’estudi informatiu, que sembla ser que arribarà a final d’any. De moment, la xifra de cost final sembla que serà de mil milions d’euros, quan en un inici va començar sent d’uns 300 milions.

La portaveu de la plataforma l’Hospitalet Sense Vies, Carmen Morro, ha reivindicat els anys de lluita, des del 2000, i la necessitat de més zones verdes al districte: “Estem ja vora els 60.000 habitants i som un districte altament massificat, necessitem ampliar les zones verdes. El parc de la Torrassa és un inici, però amb el soterrament de les vies podrem accedir a la creació d’una cornisa verda i un gran espai mediambiental a la ciutat. L’alcaldessa Marín, en referència a això, ha volgut apuntar que “llançaran un concurs d’idees per veure quina és la millor segons el veïnat per arreglar els 120.000 metres quadrats d’espai que deixarà el soterrament”.

Pel que fa a d’altres aspectes, Marín ha volgut reivindicar el pas que es donava avui: “Aquí, al plafó que us presentem, podreu veure el futur, com quedarà l’espai soterrat i la mobilitat que guanyarem amb el nou pla. És una reivindicació ciutadana, des de fa molts anys”. L’alcaldessa, a tres mesos i mig de les eleccions municipals, ha volgut ressaltar la presentació però sense entrar, tampoc, en més detalls de terminis d’inici d’obres, i ha deixat els temes tècnics pels encarregats d’infraestructures.

Núria Marín i Raquel Sànchez arribant al carrer de Transformador

La ministra de transports i mobilitat, Raquel Sànchez, ha volgut felicitar-se i felicitar al seu govern per tenir, ara sí, un pla bàsic per a la transformació urbanística amb el soterrament de les vies. “Amb la creació de la ròtula d’intermodalitat, donarem un salt de qualitat en el servei de rodalies. Es podran crear nous itineraris, comptarem amb una via directe de regionals, s’obriran possibilitats que després el titular del servei haurà de decidir implantar, però millorarem la mobilitat dels ciutadans de l’Hospitalet, evitant el creuament de vies, les aturades dels combois, integrant l’estació de Bellvitge i construint la nova de la Torrassa”. Sànchez ha parlat clarament de 5,1 km de vies soterrades, dada reforçada per Xavi Flores, secretari general d’infraestructures.

El mateix Flores ha explicat com està estructurat el pla bàsic, però no ha entrat en molts més detalls que els que ja es coneixien. Amb tot, des de Districte 7 hem preguntat per les mesures que es prendran per evitar problemes de contaminació acústica al veïnat durant les obres o possibles problemes als edificis. El secretari general no ha volgut entrar en matèria i ha passat per sobre: “Sempre hi ha una tramitació ambiental quan comencen unes obres que incorpora la maquinària utilitzada, i que aquesta no afecti als veïns. És evident que és una obra molt complexa i es faran les mesures que es creguin en aquell moment per mantenir el servei de rodalies i també per evitar problemes majors als veïns i veïnes”.

La ministra de transports, a les preguntes dels periodistes, ha deixat clar que la diferència entre el moment actual i les promeses anteriors és el pla bàsic tirat endavant a partir de 2018, concretant les actuacions íntegres de la R2 i la R4 i el posterior anàlisis sobre la viabilitat. No obstant, sent la cinquena ministra espanyola que promet el soterrament, s’ha de recordar que el missatge transmès, amb referències a les frustracions veïnals, la creació de carrils bici i de vianants per on ara passen les vies i la reducció de soroll i millora de seguretat s’ha anat repetint al llarg dels anys, i ella no ha faltat a la cita de treure a passejar aquests conceptes.

Carmen Morro fent l’exposició prèvia a la presentació

Fins que no conclogui l’estudi informatiu, no podrà ser aprovat el pla, amb tot, des d’ambdues cúpules són optimistes de que arribi a finals d’any. De fet, segons Sànchez, per no generar més frustració, no es donen cap termini ni d’inici d’obres ni tampoc d’una possibilitat futura de veure-ho tot acabat. Pel que fa a l’ajuntament de l’Hospitalet, cal destacar que, a banda del soterrament de les vies, resta pendent la finalització de la segona fase del parc de la Torrassa, tema sobre el qual avui s’hi ha passat de puntetes, i només quan ha estat esmentada per Carmen Morro.

A més a més, a banda de les carpetes que no han estat tancades pel consistori, respecte al cas del soterrament, Núria Marín s’ha afegit a les “reivindicacions” com una ciutadana més, i de fet fins ara s’ha volgut remetre a les paraules de la ministra en tot moment. No obstant, diverses associacions de veïns, com la del Gornal o la de Collblanc- La Torrassa, s’han mostrat molt crítiques amb les passes del consistori i segueixen veient moltes irregularitats en les promeses actuals.

Contacta amb nostres

hola@districte7.cat