El passat 2 d’agost, la ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez, i el vicepresident del govern de la Generalitat, Jordi Puigneró, anunciaven l’acord del Ministeri de Transports i el Govern de la Generalitat per a l’ampliació de l’aeroport de Barcelona amb l’allargament de la tercera pista i la construcció d’una terminal satèl·lit. Rodríguez qualificava l’acord de “grandíssima notícia perquè permetrà que l’aeroport es converteixi en un hub intercontinental”. Malgrat que l’anunci es va fer a l’inici del període de vacances per a la majoria de la població, les reaccions no es van fer esperar. Impulsada per les principals organitzacions empresarials catalanes, com la Cambra de Comerç, Foment del Treball o el Cercle d’Economia, amb l’argument econòmic d’una inversió de 1.700 milions d’euros, la creació de fins a 350.000 llocs de treball directes i un notable increment del nombre de passatgers (de 53 milions l’any 2019, abans de la pandèmia provocada per l’expansió del virus Covid-19, fins a 70 milions previstos) que “farà guanyar competitivitat i incrementar el progrés econòmic de Catalunya”, segons el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, l’ampliació de l’aeroport proposada per l’empresa pública Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea (Aena) ha generat rebuig entre les organitzacions ecologistes pel seu impacte ambiental, ja que suposaria eliminar part de l’espai natural protegit de La Ricarda, antic braç del riu Llobregat que va quedar tancat al mar.
La Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural (Depana) i la Sociedad Española de Ornitología (SEO/BirdLife) denuncien que l’ampliació de l’aeroport “és insostenible” perquè segons aquestes entitats aguditzaria la situació ja desfavorable per a la conservació de l’espai natural protegit del delta del Llobregat, i adverteixen que “ja hi ha un avís clar d’Europa per la greu situació d’amenaça”, en relació amb l’expedient d’infracció obert per la Comissió Europea el 19 de febrer contra les administracions espanyola i catalana per no protegir els ecosistemes del delta del Llobregat, espai protegit a la Xarxa Natura 2000 i a l’Àrea Important per a la Conservació de les Aus i la Biodiversitat (IBA). La resposta d’una part de la societat en forma d’adhesió de tres-centes entitats i col·lectius veïnals a la convocatòria d’una manifestació en contra del projecte, el 19 de setembre, i les divisions a les administracions estatal i catalana precedien a un segon (i sorprenent) anunci, el 8 de setembre, en què la ministra de Transports Raquel Sánchez afirmava que es retiraven les inversions previstes a l’ampliació de l’aeroport del Prat i acusava el Govern català de trencar el pacte d’ampliació de l’aeroport.
Dies després, la mateixa ministra matisava que des del govern estatal donaven un marge fins a finals de setembre per a “reconduir l’operació” i arribar a un acord, mentre que la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, assegurava que el Govern estava obert “a negociar el que calgui” sobre l’aeroport si es manté l’equilibri entre garantir “un aeroport de primera” i el “respecte estricte per les directives mediambientals”. Per la seva banda, el secretari d’organització del PSC i cap de l’oposició a Catalunya, Salvador Illa, afirmava abans de l’acord anunciat el 2 d’agost que “per avançar, Catalunya necessita que la infraestructura més important que ens connecta amb el món s’adapti al ritme de creixement que Catalunya ha de tenir”. I assegurava aleshores que l’ampliació “vol respectar la qualitat de vida dels veïns i les veïnes”, amb la “millora de tota la sensibilitat ambiental d’aquesta infraestructura”.
Suport majoritari al consistori de l’Hospitalet de Llobregat
En la mateixa línia, l’alcaldessa de l’Hospitalet de Llobregat i presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, defensava l’ampliació de l’aeroport del Prat per convertir-lo en un hub internacional “que contribueixi a la recuperació econòmica”, davant d’una audiència de dues-centes persones, a l’auditori d’Esade, durant un acte de suport al projecte aeroportuari, organitzat el 2 de juny per les entitats i agents econòmics més representatius de l’activitat econòmica i del teixit productiu de la ciutat de Barcelona i del conjunt de Catalunya. “Catalunya no mereix un govern que, per baralles entre socis, deixa escapar 1.700 milions d’euros per a la reactivació. La gran Barcelona no pot perdre el tren de les grans ciutats mundials, és per això que l’ampliació del Prat necessita diàleg i ampli consens, polític i ciutadà”, afegia Marín en relació amb les discrepàncies sorgides entre les formacions polítiques que formen el Govern de la Generalitat. En aquest sentit, el primer secretari dels socialistes a l’Hospitalet i tinent d’alcalde de l’ajuntament, Cristian Alcázar, es mostra “molt decebut” amb la situació de paràlisi actual i amb “la incapacitat de posar-se d’acord” dels socis del Govern de la Generalitat, que segons ell posa en perill una inversió molt important que tindria uns efectes molt positius en l’economia en un moment crític després d’any i mig de pandèmia. Alcázar afegeix que totes les iniciatives que generen llocs de feina i activitat econòmica són positives i “les hem d’intentar fer realitat, amb totes les garanties mediambientals que calgui i el menor impacte possible”.
Ciutadans i el Partit Popular, dos grups polítics amb representació al plenari municipal des de les eleccions celebrades l’any 2019, també donen ple suport al projecte presentat per Aena i manifesten la seva decepció envers l’aturada anunciada el 8 de setembre. La primera de les formacions esmentades culpa de la situació a “tots els governs implicats” i proposa que totes les administracions treballin de forma conjunta “per tal d’elaborar un projecte el més beneficiós possible, que pugui articular la protecció del medi ambient amb les necessàries inversions per la prosperitat de la nostra societat”. Des de la formació “taronja” es reconeix, però, que el projecte d’Aena “tenia molt marge de millora, especialment pel que fa a l’impacte mediambiental de la zona de la Ricarda, espai natural protegit per la Xarxa Natura 2000”.La presidenta i portaveu del PP a l’Hospitalet, Sonia Esplugas, referma la posició favorable dels populars i recorda que el seu partit ja va presentar un projecte d’ampliació quan governava a Madrid, al mateix temps que coincideix amb els socialistes en què “el Govern de la Generalitat està deixant perdre aquesta inversió necessària per a Catalunya, la resta d’Espanya i també l’Hospitalet”. “No entenem aquest canvi de criteri en poques setmanes”, conclou Esplugas.
Divergència entre els socis del Govern
“Ens oposem a l’acord sobre l’ampliació de l’aeroport del Prat, si no és amb consens previ amb el territori”. D’aquesta manera comença el comunicat de premsa publicat el 3 d’agost per la Federació Comarcal d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) del Baix Llobregat i l’Hospitalet, que es referma en el posicionament de “defensa del territori, de gestió de les infraestructures i de model econòmic pel país”. Per als republicans, “qualsevol acord s’ha de basar en el treball conjunt i amb acords amb tots els municipis implicats” i en el compliment de les normatives europees relatives a la protecció dels espais naturals i la biodiversitat. En darrer lloc, consideren que una gestió de proximitat de les infraestructures aeroportuàries “és més eficient i eficaç”.
Antoni Garcia, portaveu i regidor del grup municipal republicà, referma el posicionament de la formació respecte a la necessitat de “preservar els espais naturals que envolten l’aeroport del Prat” i remet a la proposta electoral republicana “d’aplicar totes les millores tecnològiques que calgui per a incrementar el nombre de vols sense necessitat d’ampliar-lo”. “En un context de crisi climàtica no té cap sentit una ampliació que suposi la destrucció de La Ricarda”, afegeix Garcia, que recorda que hi ha un expedient obert de la Comissió Europea en relació amb l’incompliment de les normatives mediambientals per part de les diferents administracions.
Des de Junts per l’Hospitalet, la coordinadora de la junta local Teresa Rubio assegura que Junts per Catalunya va acordar l’ampliació “per captar la inversió econòmica” i reclama “la gestió catalana de la infraestructura aeroportuària”, alhora que recorda que en un primer pla director es preveia “la no afectació mediambiental dels espais naturals protegits”. “Considerem que cal una gestió correcta de la infraestructura actual i la potenciació dels aeroports de Reus i Girona, amb unes connexions ferroviàries ràpides, per captar un transport aeri de qualitat”, concreta Rubio, que posa com a exemple el model aeroportuari descentralitzat de Londres. La coordinadora de Junts per l’Hospitalet afegeix que la ubicació de l’aeroport al costat del mar dificulta qualsevol projecte d’ampliació i posa l’èmfasi en el fet que la infraestructura es troba envoltada d’un ecosistema “delicat” i en l’incompliment per part d’Aena de les compensacions mediambientals posteriors a l’anterior ampliació, que per a Rubio la fa “poc fiable”. “En realitat només volen tornar a invertir a Barajas i això ha estat un parany”, conclou.
Per un model de transport i societat sostenibles
En una piulada publicada el 3 d’agost al compte de Twitter de L’Hospitalet en Comú-Podem, vint-i-quatre hores després de l’anunci de l’acord, els comuns consideraven “inadmissible la posició del Govern d’ERC” i afirmaven que des de la seva organització lluiten “per un futur sostenible, sense especulació, on les persones estiguin al centre i no els beneficis econòmics d’uns pocs a costa de la destrucció de l’entorn natural”. Posteriorment, en un correu adreçat a la seva militància el 15 de setembre, convocaven a la manifestació prevista per al 19 del mateix mes “per dir SÍ al futur, al planeta, al Delta, al transport públic, a la salut i al treball digne. I, per tant, per dir NO a l’ampliació de l’aeroport del Prat”. Els comuns creuen que “ha arribat el moment de fer-nos sentir amb tota la força i deixar ben clar que la gran majoria de catalanes no volem més inversions i infraestructures del passat” i demanen plantejar projectes estratègics que siguin respectuosos amb el medi ambient, que impulsin una nova mobilitat sostenible i que dinamitzin un nou model econòmic més just i a favor del planeta”.
La regidora i portaveu dels comuns a l’ajuntament de l’Hospitalet, Ana González assegura que donen ple suport a l’alcalde del Prat (Lluís Mijoler, El Prat en Comú) i que estan lluitant contra l’especulació també a l’Hospitalet, com en el cas concret del PDU Gran Via que el passat mes de novembre va ser declarat nul de ple dret arran d’una al·legació presentada pel seu grup juntament amb Depana. Segons González, “cal un model productiu que inclogui la defensa dels espais naturals a l’àrea metropolitana de Barcelona, en particular de l’aiguamoll de La Ricarda, alternatiu a l’actual model de creixement desproporcionat”. “La pandèmia ha demostrat que el model de monocultiu turístic està obsolet”, afegeix González, que remarca la denúncia que des del grup municipal es fa de la “bombolla hotelera i del turisme de fires” a la ciutat i la proposta de l’impuls de les energies verdes i la investigació com a model d’un altre tipus d’economia. “Cal una reflexió molt profunda envers l’economia i la societat que volem”, conclou a mode general.
Des de la Candidatura d’Unitat Popular (CUP), rebutgen l’acord entre l’Estat i la Generalitat per l’ampliació de l’aeroport del Prat perquè segons els anticapitalistes “és un atemptat ecològic i climàtic que no respecta el territori, és incompatible amb la reducció d’emissions i segueix aprofundint en un model insostenible i precari”. El 3 d’agost, la diputada de la CUP al congrés espanyol, Mireia Vehí, declarava als mitjans que “el Govern havia traspassat una línia vermella amb aquest pacte”. I afegia que la CUP participaria de totes les mobilitzacions i accions contra l’ampliació. Com en el cas dels comuns, l’assemblea territorial de la CUP al Baix Llobregat convoca a la manifestació del 19 de setembre, mentre que el nucli local de l’Hospitalet declara a Districte 7 que l’ampliació suposa “un atemptat contra els pocs espais naturals i agrícoles que queden al Delta que incrementarà greument les emissions i reduirà la biodiversitat”.
Borja Ayllon, secretari de la CUP a l’assemblea local de l’Hospitalet, responsable de relacions polítiques a la territorial del Baix Llobregat i militant de l’assemblea local d’Endavant, assegura que s’oposen “frontalment” a qualsevol pla d’ampliació de l’aeroport i afegeix que “cal un canvi de model econòmic i portar a terme un decreixement turístic, perquè aquest model gentrifica Barcelona i l’àrea metropolitana i ens expulsa dels nostres barris”. I també adverteix que l’aturada del pla “no atura el macroprojecte especulatiu que el PSC té planejat al Baix Llobregat, on està previst un continu urbà des de Castelldefels a l’Hospitalet a base de requalificacions i destrucció d’espais naturals, com el Pla de Ponent a Gavà o el PDU de la Gran Via a l’Hospitalet”. Ayllon conclou que “no podem permetre que s’especuli amb les nostres vides i s’amenacin els pocs espais naturals que hem pogut mantenir al Delta i el Baix Llobregat, i crida a la mobilització “en defensa de la terra i els drets socials”.
En la mateixa línia que els cupaires, l’Alternativa d’Esquerres de l’Hospitalet de Llobregat (AELH) també s’oposa a l’ampliació de l’aeroport, perquè considera que “es tracta d’un greu atemptat contra la gent i el país”. En una nota de premsa publicada el 3 d’agost, l’AELH assegura que amb aquest projecte “es vol destruir el que resta d’un espai natural com és el delta del Llobregat i eliminar els espais agrícoles que es mantenen al Baix Llobregat i a l’Hospitalet”. En clau local, des de l’Alternativa d’Esquerres s’analitza que “els plans de l’aeroport tenen una relació directa amb el PDU Gran Via i altres projectes urbanístics de municipis propers”. El comunicat finalitza amb l’adhesió a les mobilitzacions en contra del projecte i el rebuig “als plans especuladors en curs”.
Diferències i matisos entre les organitzacions sindicals
El secretari general de la Unió General de Treballadores i Treballadors de Catalunya (UGT), Pepe Álvarez, pensa que és possible “prémer l’accelerador” econòmic i protegir alhora el medi ambient i alerta que “hi ha trens que Catalunya no es pot permetre perdre”, com que l’aeroport esdevingui un hub intercontinental. “Aquest projecte és clau per a mantenir la competitivitat”, defensa Álvarez. Per la seva banda, Nicolás Cortés, delegat territorial de la UGT a l’Hospitalet, troba a faltar una reunió informativa entre les administracions i els representants sindicals dels treballadors aeroportuaris, en particular sobre en què consistirà exactament l’ampliació, les seves fases, quina mena de llocs de treball pot generar i altres detalls relatius als aspectes laborals de l’execució del projecte. “Volem saber quin serà l’abast econòmic del projecte i la seva repercussió en els treballadors”, demana el delegat sindical, que trasllada els dubtes de la delegació hospitalenca sobre que el creixement de la infraestructura suposi una “contractació de qualitat”. Cortés també demana una rigorosa avaluació tècnica i científica de l’impacte mediambiental de l’ampliació de la tercera pista, “sense cap mena de tergiversació ni manipulació política”. En resum, Cortés afegeix que no es neguen a un projecte que pot generar riquesa econòmica, “però tenim les nostres reserves”.
D’altra banda, en un primer moment des de CCOO de Catalunya es valorava positivament l’acord per desbloquejar la proposta d’Aena per a l’ampliació de l’aeroport del Prat i la possibilitat d’una inversió tan important a Catalunya, però al mateix temps es reclamava “participar en la definició del pla director per garantir la sostenibilitat ambiental, laboral i social”. En un comunitat publicat el 2 d’agost, el sindicat prioritza que “el model de mobilitat i transport sigui sostenible, vertebri el territori i respecti el medi ambient” i també que contribueixi “a la generació de treball estable i de qualitat amb salaris dignes”. “Avui la gestió de l’aeroport no garanteix aquestes condicions de treball i veiem com els treballadors i les treballadores de la neteja, seguretat, o restauració i comerç pateixen les condicions d’una política d’externalització per part d’Aena que precaritza l’ocupació i els salaris mitjançant la subcontractació a subhasta de preus”, es pot llegir a la nota de premsa. “El projecte s’ha plantejat com a blanc o negre i és en els matisos on podem trobar la manera de respectar el patrimoni natural, controlar les emissions de gasos contaminants i valorar l’impacte de l’increment del nombre de viatgers”, analitza Llorenç Serrano, responsable de Transicions Justes de CCOO de Catalunya. “A banda de l’ampliació, hi ha pendents una sèrie de millores de la infraestructura i dels serveis. És per això que des de CCOO reclamem un diàleg entre les administracions i els agents socials per tal d’arribar a un consens que sigui positiu per a totes les parts implicades i que no necessàriament passa per l’ampliació de la tercera pista per sobre de l’espai natural de La Ricarda”, matisa Serrano.
“Per aturar les ampliacions d’aeroports i el seu model ecocida, antisocial i esclau dels grans capitals privats ens trobem el 19 de setembre als carrers!” Amb aquestes consignes, la delegació comarcal de la Confederació General del Treball (CGT) al Baix Llobregat convocava el 3 d’agost a manifestar-se en contra el projecte d’ampliació de l’aeroport. D’altra banda, David Contreras, de la CNT L’Hospitalet, assegura que en l’àmbit regional no hi ha cap acord conjunt, però que localment s’afegeixen a les mobilitzacions de protesta “perquè creiem que no hi ha cap garantia mediambiental ni laboral i que s’han pres decisions al marge de la ciutadania”.
Mobilització ciutadana en contra del projecteNo Més Blocs, La Saboga, L’Hospitalet Verd, l’Espai Vallparda i en general totes les entitats i col·lectius veïnals i ecologistes de l’Hospitalet s’han adherit majoritàriament a la manifestació de protesta convocada el 19 de setembre per Zeroport, Ni un pam de terra, la Xarxa de Justícia Climàtica i SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, entre d’altres. Concretament, el col·lectiu No més blocs ha convocat dissabte al Parc de Bellvitge, on el veïnat hospitalenc s’afegirà a la columna del Baix Llobregat procedent del municipi veí del Prat.
“Nova foto de perfil, la mateixa lluita. Que aquesta imatge els persegueixi i es facin a la idea que el 19 de setembre de 2021 serà el primer dia d’una nova nova normalitat”. Amb aquesta piulada confirmava La Saboga la seva oposició al projecte d’Aena acordat un dia abans entre els governs estatal i català. “Ens cal un canvi de model, no és només la destrucció de La Ricarda”, explica l’activista de La Saboga Raúl Rodríguez, que denuncia la probable expropiació de terres a la pagesia del Parc Agrari del Baix Llobregat, “quan tenim la necessitat de mantenir la sobirania alimentària”. “Si no es garanteix la viabilitat econòmica als productors, hi ha el risc d’un progressiu abandonament de les terres del Delta i de la vall baixa del Llobregat”, alerta Rodríguez, que afegeix que “amb la construcció d’una ciutat aeroportuària que ningú t’explica, s’afegirà encara més pressió al territori”. Per a l’Hospitalet, “aquest projecte implica la continuació de la plaça d’Europa i del PDU Gran Via en sentit Llobregat”, analitza Rodríguez, que conclou que a més de l’impacte mediambiental, hi ha unes repercussions socials evidents, amb un agreujament del fenomen de la gentrificació a l’àrea metropolitana de Barcelona.